Velkommen til min blogg om bedre skole

fredag 14. januar 2011

Oppmerksomhetstrening - gode resultater med uvante metoder

Det finnes øvelser som vitenskapelig dokumentert gir en rekke gunstige virkninger, f.eks.:

  • Forbedret evne til konsentrasjon og fokus
  • Mindre uro
  • Økte selvtillit of mestringsfølelse
  • Økt tendens til medmenneskelighet og altruistisk handlingsmønster
  • Bedre helse
I tillegg er det indikasjoner på at disse øvelsene motvirker ADHD hos barn, og de som driver med disse øvelsene melder om økt livskvalitet og livslykke.

Så hvorfor er ikke disse øvelsene - kalt "mindfulness training" mer utbredt? Jeg tror det er grunnet fordommer. For det første innebærer disse øvelsene meditasjon, som blir litt vel mystisk og ukonvensjonelt for mange. For det andre er mange av de som driver med dette i dag enten Buddhister eller personer med et visst New Age-preg. 

Oppmerksomhetstrening (som det kalles på norsk) brer imidlertid om seg, også i Norge. De grunnleggende teknikkene blir brukt til blant annet stressmestring og smertelindring. 

Flere og flere ønsker oppmerksomhetstrening i skolen. Konsentrasjonsevne, stressmestring og gode sosiale ferdigheter er veldig gode utgangspunkter for læring. I USA er det en rekke initiativer for dette (eksempler her og her). Jeg tror imidlertid ikke vi i Norge er klare for at ungene mediterer i skoletiden under oppsyn av over-harmoniske lærere med buddhistiske parafernalia og milde stemmer. Først må de voksne oppdage verdien av å trene sinnet. Jeg har tatt de første stegene, og liker resultatene så langt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar