Velkommen til min blogg om bedre skole

tirsdag 28. juni 2011

Skuffende resultater i digital lesing

Vi hadde vel håpet at akkurat på digital lesing skulle norske elever ligge foran. De nordiske forbrukerne er tross alt kjent for å være foran både USA og resten av Europa når det gjelder å ta i bruk ny teknologi.

Sånn gikk det ikke. Vi ligger midt på treet på PISA-resultatene som kom i dag. Mon tro om ikke mye av forklaringen ligger i denne uttalelsen fra statssekretær Lisbeth Rugtvedt: "Vi har kanskje hatt litt for stor tro på at teknologien i seg selv skal gi læring".

Dette stemmer bra med den norske virkeligheten. Digital satsing har blitt målt i antall elever pr. PC. Kommunene innfører håpløst rigide, dårlig designede og meningsløst dyre systemer som "Fronter" (Oslo-skolen). Lærerne overlates til seg selv med tanke på å lære digitale ferdigheter (selv om det har dukket opp noen gode ressurser for dem som leter, f.eks. Del & Bruk-netteverket).

Utdanningsetaten i Oslo har de siste 6 årene brukt 274 millioner på "kompetansebygging og infrastruktur" for IKT. Etter å ha lest den siste rapporten fra prosjektet, er jeg ikke overbevist om at kommunen får maksimalt igjen for pengene sine. Jeg ville droppet dyre system-investeringer, og heller investert pengene i direkte kursing for lærerne. Gjerne i form av et fond, slik at lærerne selv kunne velge hva de synes de har bruk for og hvem som er den beste tilbyderen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar