Velkommen til min blogg om bedre skole

onsdag 29. desember 2010

Misforstått mattefag

Er matte det faget som er dårligst formidlet? Professor i matematikk Robert H. Lewis mener det. I en artikkel publisert på web skriver han blant annet:
The great misconception about mathematics -- and it stifles and thwarts more students than any other single thing -- is the notion that mathematics is about formulas and cranking out computations. It is the unconsciously held delusion that mathematics is a set of rules and formulas that have been worked out by God knows who for God knows why, and the student's duty is to memorize all this stuff. Such students seem to feel that sometime in the future their boss will walk into the office and demand "Quick, what's the quadratic formula?" Or, "Hurry, I need to know the derivative of 3x^2 - 6x +1." There are no such employers... Mathematics is not about answers, it's about processes.
Artikkelen - som er verdt å lese i sin helhet - har hittil blitt lest 135.000 ganger og er gjenstand for omfattende diskusjon på nettet.

Norsk skole og høyskole - ihvertfall slil jeg kjenner dem - er akkurat der Lewis beskriver: Matematikk blir ikke formidlet som gøy eller vakkert, men begrunnes heller ut i fra nytte i fremtidig yrkesliv. Jeg har tidligere lenket til en inspirerende presentasjon av Tom Lindstrøm ved matematisk institutt v/UiO som også tar opp disse temaene.

I 2001 kom boka Innumeracy: Mathematical Illiteracy and Its Consequences, som viste hvordan folk flest (inkl. journalister og andre som "burde visst bedre") mangler de mest grunnleggende matematiske ferdigheter. I verste fall er situasjonen enda verre enn som så: At vi også mangler grunnleggende forståelse av hva matematikk er og dens betydning for "de myke sidene" av vår kultur og sivilisasjon.

1 kommentar:

  1. I Norge ble matematikk som skolefag lagt ned i 1964 (ungdomsskolen) og 1967 (vgs). Altså må nordmenn, for å vite bedre, typisk være minst 62 år gamle.

    SvarSlett