Velkommen til min blogg om bedre skole

mandag 20. desember 2010

Tilpasset opplæring - er det reelt?

I boka "Same Thing Over and Over" slakter Frederick M. Hess begrepet "tilpasset opplæring" som en fiksjon. Han skriver:
Differentiated instruction ... is a pleasant enough sentiment that ultimately requires teachers to simultaneously instruct a variety of students, with various needs and varying levels of achievement, in a single classroom.  While laudable in theory, the problem is that such reforms set unrealistic expectations for what most teachers will be able to do.  In the case of differentiated instruction, the disconnect between expectations and reality may unwittingly reduce teacher effectiveness while making it more difficult to attract and retain enough quality educators.
Dette er en alvorlig påstand, for den utfordrer kanskje den viktigste grunnpilaren i det norske skolesystemet. Stor var derfor overraskelsen da jeg fant at Utdanningsdirektoratets egen artikkelsamling om tilpasset opplæring er minst like kritisk:
... oppfatninga og tolkinga av omgrepet [er] slett ikkje så eintydig – noko som kanskje først og fremst skuldast at omgrepet er politisk – og ikkje fagleg – skapt.
og kosten blir sterkere:

Når ein undersøker kva som faktisk går føre seg i skolen, viser det seg at opplæringa slett ikkje alltid er så tilpassa, slik fleire forskings- og evalueringsrapportar dei siste åra peiker på... Praksis i klasseromma har ført til at elevar blir underytarar, iflg. ein OECD-rapport om Noreg (Mortimore, 2004). Det var eit fråvær av læringstrykk i  norske klasserom hevdar rapporten ”a culture where children are underchallenged”. I andre rapportar (Bachmann & Haug, 2006a; Dale  & Wærness, 2006; Nordahl, 2005) blir det vidare vist til at variasjonen i undervisninga er liten, elevane mistrivst, dei har lite motivasjon, og lite læring skjer. Dei store undersøkingane  av elevane sine faglege prestasjonar som PIRLS, TIMMS og PISA, viser dessutan at  norske elevar slit med å konsentrere seg i fleire fag.  Med andre ord har ikkje elevar i norsk skole lært så mykje som dei kunne – med tanke  på deira læringspotensiale. 
Det finst altså inga enkel oppskrift på korleis ein kan sikre tilpassa opplæring. Omgrepet sin abstrakte definisjon og det politiske innhaldet kan forklare noko av den usikkerheita som rår i skolane. Men kanskje har vi i iveren etter å finne gode løysningar på korleis vi skal gjennomføre den tilpassa opplæringa i praksis, også mista fokus på læring. 
Dette stemmer godt med de opplysningene jeg gravde frem fra Elevundersøkelsen i høst om at nesten hver tredje elev faller av undervisningen fordi den er på feil nivå for dem.

Vi har hatt "tilpasset opplæring" i den norske skolen siden 1970-tallet. Den gang jeg selv kjedet meg gjennom skoletimene sa man: ”Pedagogisk praksis for tilpasset opplæring kan ikke foreskrives, men må skapes, av pedagoger som gjennom søking etter den blir autonome og profesjonelle.(Kirke- og undervisningsdepartementet, 1983).

I år 2010 har man tydeligvis ikke kommet så mye lenger, og barna får fortsatt ikke utnyttet sitt læringspotensial. Da må en ihvertfall stille spørsmålet: Er fortsatt satsing på "tilpasset opplæring" egentlig et ideologisk og politisk motivert eksperiment med våre barns skolegang og fremtid?

Hva kan man gjøre?

  • Fortsette å prøve å få tilpasset opplæring til å fungere i klasser (dette ser ut til å være hensikten med artikkelsamlingen sitatene over er hentet fra)
  • Redusere klassestørrelsen til et nivå der læreren virkelig har tid til å tilpasse til hver elev. Basert på det jeg har funnet om effekt av klassestørrelse snakker vi ikke her om å gå fra 13,1 lærere pr. klasse til 12,0, men kanskje ned til 4 eller 5. Dette er ikke gjennomførbart, da det ville kreve over 100.000 nye lærere over natten og over 100 milliarder kroner til ekstra lærerlønninger, for ikke å snakke om nye skolebygg. Som artikkelsamlingen sier: "Tilpassa opplæring blir oppfatta nærast som ein juridisk rett som alle elevar har. Det fører til eit unisont krav om meir ressursar, fordi det er uråd å tenkje seg at ein skal kunne individualisere på denne måten innanfor dei rammene som i dag eksisterer." (Ref. også mitt innlegg i Dagbladet 18/12-10)
  • Øke bruken av "forsering", det vil si at elever som går raskt frem i et fag rykker opp til klassetrinnet over i det faget. Dette er et godt dokumentert, effektivt virkemiddel, som likevel ikke brukes i særlig grad i dag. Dette skyldes at skolene ikke samkjører timeplanene på forskjellige trinn. 
  • Innføre nivådifferensierte grupper i hver skole, slik det for eksempel ble foreslått i en rapport som Regjeringen fikk laget nylig (og skjøt ned straks de fikk konklusjonene)

5 kommentarer:

  1. Ja, viktig å få med at tilpasset undervisning innen én klasse som rommer alle elever av en viss årgang har vært (ikke-)inndelingsmekanismen "bare" siden noe før 1971. 10 år før tok det store flertallet nivå/linje-inndelte klasser fra 8. trinn som en selvfølge.

    SvarSlett
  2. www.jarskole.no/, som har de beste Nasjonale Prøver regning-resultatene i Norge, bruker systematisk nivåinndelte grupper. Dette til tross for forbudet i Oppl. §8-2 - en paragraf mange skoler ikke legger vekt på og som strider nettopp mot viktigere Oppl. §1-3 ("Tilpassa opplæring og tidleg innsats. Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten".) og Barnekonvensjonen Artikkel 29 a) http://www2.ohchr.org/english/law/crc.htm#art29 "States Parties agree that the education of the child shall be directed to the development of the child's personality, talents and mental and physical abilities to their fullest potential."

    SvarSlett
  3. Nei, trinnopprykk brukes ikke "ikke... i særlig grad i dag". Trinnopprykk i alle fag ("hoppe over et trinn") forekommer sjelden. Trinnopprykk i _enkeltfag_ (som er det som omtales i blogg-artikkelen), bortsett fra den nye og overflødige ordningen 10. trinn->VG1, finnes det kanskje _20 (?) tilfeller av i hele landet_. Dette til tross for Oppl. §1-3.

    Det er meget viktig å nevne at elever har, siden 2009/januar, mulighet til å ta Grunnskoleeksamen i enkeltfag tidlig. Så sant en elev er fritatt, ihht §2-1 fjerde ledd annen setning, fra videre grunnskolepensumundervisning i et fag så kan han/hun ta eksamen neste gang eksamen arrangeres.

    SvarSlett
  4. Erfaringen i øst viser at utover nivådeling med samme timetall (fra 1. trinn, med dynamisk opp- og nedrykk) så er det helt nødvendig, for at hoved-skolesystemet skal være den sentrale institusjon også for topp 0.5% i hvert fag, at det finnes linjer (med mye høyere timetall i fordypningsfaget) fra ca. 8. trinn.

    SvarSlett
  5. Og til sist: det er øredøvende støtte _blant lærere_ for nivåinndelte klasser - lærere vet meget vel at å gi alle nivåer det de trenger innen én og samme klasse ikke er mulig.

    Se bl.a. http://www.utdanningsnytt.no/templates/udf20____25165.aspx

    SvarSlett