Velkommen til min blogg om bedre skole

torsdag 18. november 2010

Arbeidsplaner, gett

Dette er del to av analyse av Elevundersøkelsen 2010 (del én her).

Her er en interessant pasus fra analysen  (s. 33-34):
Bruk av arbeidsplaner framstår som den sterkeste predikator av innsats... Bruk av arbeidsplaner er også positivt relatert til kunnskap om mål, følelse av å få faglig støtte, positivt trivsel med lærerne og indre motivasjon. Gjennom disse forholdene, er bruk av arbeidsplaner også indirekte relatert til innsats.
Kunnskap om mål er også positivt relatert til innsats så vel som til motivasjon og elevenes trivsel med lærerne. Sammenhengen mellom kunnskap om mål på den ene siden og motivasjon og innsats på den andre siden, svekkes heller ikke vesentlig når vi kontrollerer for variasjonen i karakterer.

At tydelige læringsmål nedfelt og arbeidsplaner er viktig for resultatene er kanskje ikke nytt, og har vært fokus i Kunnskapsløftet. Jeg er imidlertid ikke sikker på om det er like velkjent at disse verktøyene også gjør læreren mer populær og øker elevenes trivsel og indre motivasjon.  Effekten av disse arbeidsmåtene er med andre ord ikke å presse elevene til å gjøre mer, men å gjøre dem trygge og vise dem veien. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar