Velkommen til min blogg om bedre skole

fredag 19. november 2010

Både Norge og USA har ligget i verdenstoppen i pengebruk pr. elev, og begge ligger dårlig an på PISA-undersøkelsene. Det er samtidig en svært viktig forskjell: Når krisepakken nå ebber ut i USA er enorme kutt i offentlige budsjetter uunngåelige*.

Gitt situasjonen er det kanskje ikke rart at USAs utdanningsminister Arne Duncan holder taler om å få mer for pengene i skoleverket. Hos American Enterprise Institute snakket han på onsdag om "The New Normal", som han kontrasterer mot "a century-old, industrial-age factory model of education".

Han varsler et antall endringer, blant annet:

Bruk av teknologi til å drive skole på nye måter
Technology can play a huge role in increasing educational productivity, but not just as an add-on or for a high-tech reproduction of current practice. Again, we need to change the underlying processes to leverage the capabilities of technology. The military calls it a force multiplier. Better use of online learning, virtual schools, and other smart uses of technology is not so much about replacing educational roles as it is about giving each person the tools they need to be more successful--reducing wasted time, energy, and money.

Lærerlønn basert mer på prestasjoner og mindre på kompetanse og ansiennitet 
Districts currently pay about $8 billion each year to teachers because they have master's degrees, even though there is little evidence teachers with masters degrees improve student achievement more than other teachers--with the possible exception of teachers who earn masters in math and science

Endring i fokus på mindre klasser
Up through third grade, research shows a small class size of 13 to 17 students can boost achievement. Parents, like myself, understandably like smaller classes. We would like to have small classes for everyone--and it is good news that the size of classes in the U.S. has steadily shrunk for decades. But in secondary schools, districts may be able to save money without hurting students, while allowing modest but smartly targeted increases in class size.
In our blueprint for reauthorizing the Elementary and Secondary Education Act, we support shifting away from class-sized based reduction that is not evidence-based. It might be that districts would vary class sizes by the subject matter or the skill of the teacher, or that part-time staff could be leveraged to lower class size during critical reading blocks.
Utskrift av hele talen finnes her.

Jeg merket meg også noen fakta gitt innledningsvis AEIs Rick Hess: Siden 1970 har amerikansk skole fått 8% flere elever og 82% flere pedagoger. I samme periode har pengebruk per elev triplet seg (inflasjonsjustert). Jeg har ikke gravd i tallene, men tror de ligner i Norge (hvis noen leser dette og vet, skriv gjerne en kommentar!).




* For å få et inntrykk, prøv å balansere det føderale budsjettet i denne kalkulatoren. I tillegg til dette budsjetthullet kommer underskuddene i hver enkelt stat og hver enkelt kommune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar