Velkommen til min blogg om bedre skole

tirsdag 16. november 2010

De gjennomsnittliges skole

Hver dag går ca. 221.000 253.000 elever til skolen, med en forventning om enten å kaste bort tiden eller å falle av. 221.000 253.000 barn som litt etter litt mister sin medfødte læringsiver og sin tillit til at skolen har noe å tilby. Dette er utilgivelig overfor de barna som sviktes av skolen, og det er en massiv sløsing med landets viktigste ressurs.

Dette er det viktigste som fremkommer i Elevundersøkelsen 2010 som ble publisert i forrige uke. Man må imidlertid gå til selve datagrunnlaget (s. 52) for å finne det, for verken Utdanningsdirektoratets artikkel eller Oxford Research sine oppsummeringer finner det verdt å nevne.

På 5. trinn er situasjonen at hele 20% 25% av elevene sier at de ofte eller alltid opplever at skolearbeidet ikke gir nok utfordring. Hva er konsekvensene når 5-6 barn i hver klasse synes stoffet er for lett og kjeder seg? Er det rart at det blir problemer med ro og orden i klassene? Og hva er konsekvensene for barna? Dette har jeg funnet svært lite bakgrunnsstoff om - det virker som om dette får lite oppmerksomhet (men det er helt klart at det finnes noen veldig fortvilede barn og foreldre der ute).

I tillegg svarer 7% på 5. trinn at de ofte eller alltid gir opp skolearbeidet fordi det er for vanskelig. Dette tallet stiger jevnt og trutt oppover i trinnene, slik at flere og flere faller av. Den mest sannsynlige forklaringen er vel at når man først faller av, så blir man ikke hentet inn igjen. Selv om disse elevene har hatt langt mer oppmerksomhet enn de som blir understimulert, så tyder altså tallene på at skolen er dårlig på å fange dem opp.

Vi har med andre ord en skole for de gjennomsnittlige elevene. De 28% 32% som faller utenfor har ikke annet valg enn å bivåne utdanningen av de andre 72% 68%.


Det er underlig at verken Udir eller Oxford syntes dette var viktig.


* Min egen "blandingskategori, ikke fra undersøkelsen


OPPDATERING: Det jeg trodde var sensasjonell, ny informasjon er kanskje ikke det likevel. I en utredning bestilt av Regjeringen ble det nylig slått fast at: "Det kan .. se ut som om 20–25 prosent av elevene i skolen ikke har tilstrekkelig utbytte av opplæringen, periodevis eller kontinuerlig." (Kap. 2, 6. avsnitt).  Rart vi ikke har hørt noe. Syntes ingen dette var verdt å snakke om?

OPPDATERING: Da Aftenposten skrev om dette ble jeg oppmerksom på at jeg hadde lest tabellen feil. Jeg har rettet tallene og tabellene over. Situasjonen er enda verre enn slik jeg først leste tallene. Fullt 1/3 av elevene faller utenfor i den ene eller andre enden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar