Velkommen til min blogg om bedre skole

mandag 29. november 2010

McKinseys rapport-slepp

Da er McKinsey's webcast over.

Hovedkonklusjonen er interessant: Skal du ha en oppskrift på hvordan du kan forbedre skolesystemet ditt, må du først vite hvor du står. Skal du fra "dårlig" til "OK", så er tiltakene veldig anderledes enn om du skal fra "meget bra" til "verdensklasse". For eksempel vil reformene for svake skolesystemer basere seg på tiltak som f.eks. utrulling av standardiserte leksjonsopplegg, lærer-coaching og reduksjon av fravær. For systemer som allerede er meget gode vil ytterligere forbedring f.eks. gå på individualiserte videreopplæringsprogrammer for lærere, tiltak for å sikre at de beste i samfunnet blir lærere, fleksibilitet i pensum, etc..

Andre hovedpunkter:

  • Med fokusert innsats kan store forbedringer komme så raskt som på 4-6 år
  • "Prosess-endring" utgjør 70% av forbedringstiltakene i de vellykkede programmene, mens "strukturtiltak" og "ressurstiltak" utgjør ca. 15% hver. Endringer i hvordan lærerne underviser og rektorene leder er viktig i forbedringsprogrammer på alle nivåer
  • Samme type tiltak bør gjennomføres forskjellig fra skolesystem til skolesystem, avhengig av kontekst. Prestasjons-incentiver for lærere er f.eks. økonomiske i USA og England, men ikke-økonomiske (anerkjennelse, ros) i Singapore
  • Kontinuitet i politisk og administrativ toppledelse er viktig. I de programmene som lyktes satt typisk samme undervisningsminister i 6 år og samme "høyeste administrative sjef" (direktør i Utdanningsetaten?) i 7 år
Noen punkter notert fra debatten:
  • "Det viktige er ikke å sette mål. Det viktige er å sammenligne egne resultater over tid."
  • I Hong Kong er nå tilstrekkelig nivå i matematikk gjort til opptakskrav for alle universitetsstudier
  • Det virker som om et gjennomgangstema er å øke terskelen for å få lov til å bli lærer
  • Representanten fra Hong Kong hintet om det hun kalte "narrow examination culture" i Asia. Dette rimer med hva jeg har hørt fra Sør-Korea før
Enten kan man si at McKinsey finner den gyldne middelvei der fornuften seirer. Eller man kan mistenke dem for å komme med den type anbefalinger som deres klienter - skole-etablissementet i de forskjellige land - er komfortable med. Uansett årsak, så er det ihvertfall ikke noen brannfakkel McKinsey kaster her, mer dokumentasjon av hva som har funket hvor.

Jeg kommer tilbake etter å ha lest rapporten, ihvertfall dersom det er noe mer interessant der. Her er lenkene til rapporten:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar