Det virker som om skolesektoren har sin egen versjon av dette. Når jeg prøver å sette meg inn i hva som foregår kommer jeg stadig over nye teorier og prosjekter i skolen: Skolebasert vurdering, Tidlig Innsats Early Years (TIEY), Nasjonal Satsing på Vurdering for Læring, Bedre Læringsmiljø (2009-2014), Læringsstiler, Lærende Skoler, Prosjekt Helhetlig Skoledag, Ståsteds- og Organisasjonsanalyse, osv. osv.
En skoleledelse er typisk kun en rektor og et par inspektører, og kan ikke basere seg på å gjennomføre alle de oppleggene som presenteres på forskjellig hold. Akkurat som vellykkede bedriftsledere gjør det, bør de nok få anledning til å selv sette sammen det opplegget de mener vil lykkes på deres skole.
Det er kanskje viktig å unngå for mye sentralstyring fra Utdanningsdirektoratet?
Det er kanskje viktig å unngå for mye sentralstyring fra Utdanningsdirektoratet?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar